Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében az ügyfélszolgálatokon az alábbi óvintézkedések betartásával történik az ügyfélfogadás:
az ügyintézés kizárólag előzetes időpontfoglalással történik
(az időpontfoglalás - a gépjárművel kapcsolatos ügyek kivételével - Ügyfélkapu azonosítás nélkül is lehetséges),
az ügyféltérben nem lehet várakozni,
kötelező az arcot eltakaró maszk viselése,
az ügyintézés során be kell tartani a 1,5-2 m védőtávolságot az ügyfelek között,
Felhívjuk továbbá szíves figyelmüket, hogy a mobilizált kormányablak ügyfélszolgálatok ("kormányablakbusz") kitelepülése, valamint a települési ügysegédek ügyfélfogadásaátmenetileg szünetel.
Felhasználó távhő-szolgáltatóval szemben benyújtott kérelme
Kódszám
FOGYV00005
Az ügy rövid leírása
Távhőszolgáltatás tekintetében fogyasztóvédelmi hatáskörbe a hiteles hőmennyiségmérésre és elszámolásra, a fűtési célú és a használati melegvíz-készítés céljára felhasznált hő külön-külön meghatározására és számlázására, külön díjfizetés esetén a díj épületrészenkénti (lakásonkénti) a tulajdonosok által vagy az üzletszabályzatban foglalt, ennek hiányábanaz önkormányzati rendeletben foglalt megosztásra és számlázásra, a szolgáltató vételezési igénybejelentésre 30 napon belül adandó, valamint a karbantartásra vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének teljesítésére, az Általános Szerződési Feltételek, Üzletszabályzatok hozzáférhetővé tételére, az elszámolás alapjául szolgáló hiteles mérőeszköz karbantartására, újrahitelesítésére és cseréjére , az ügyfélszolgálatok működésére, a panaszkezelésre vonatkozó rendelkezések megsértése miatti eljárások tartoznak. Ellenőrzi továbbá az egységes közszolgáltatói számlaképpel kapcsolatos előírások betartását, valamint a társasházi közös képviselők és a lakásszövetkezeti igazgatóságok rezsicsökkentés végrehajtására vonatkozó tájékoztatási kötelezettségeinek betartását. Továbbá ellenőrzi a rezsicsökkentés végrehajtására vonatkozó, törvényben foglalt díjakkal és tájékoztatással összefüggő rendelkezések betartását, és eljár azok megsértése esetén.
Ki jogosult az eljárásra?
Ki jogosult az eljárásra?: A fogyasztóvédelmi hatóság a lakossági felhasználót érintő esetekben járhat el akkor is, ha a lakossági felhasználó nem természetes személy. A lakossági felhasználó: a lakóépület és a vegyes célra használt épület tulajdonosa, tulajdonosainak közössége, épületrészenkénti hőmennyiségmérés esetén az egyes épületrészek tulajdonosa, valamint a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló törvény alapján a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. által megvásárolt lakóingatlan bérlője.
Kizáró okok: Az ügyfél nem csak személyesen járhat el, lehetőség van képviseletre, meghatalmazásra.
Milyen adatokat kell megadni?
Az ügyfél és képviselője neve, lakcíme vagy székhelye, az ügyfélnek a hatóság döntésére való kifejezett kérelme, meg lehet adni az elektronikus levélcímet, telefax számot, a kifogásolt vállakozás neve, címe, a kifogás leírása. Mindezeken túl a fogyasztóvédelmi hatóság részére benyújtott kérelemnek tartalmaznia kell a kérelemmel érintett vállalkozás nevét, valamint ha a fogyasztó rendelkezésére áll, székhelyének címét, a feltételezett jogsértéssel érintett üzlet címét vagy a kifogásolt magatartás elkövetésének helyét, a beadvány tárgyának rövid leírását a rendelkezésre álló dokumentumokkal alátámasztva, valamint a kérelmező aláírását. (Közérdekű bejelentés esetén a jogszabály nem ír elő kötelezően megadandó adatokat.) A fogyasztóvédelmi hatósági eljárásban a fogyasztónak igazolnia kell, hogy a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos és az eljárás alapjául szolgáló panaszt az érintett távhőszolgáltató felé megtette.
Milyen iratok szükségesek?
Jogszabály a kérelmező/bejelentő részére kötelezően csatolandó dokumentumok: a beadvány tárgyának rövid leírását a rendelkezésre álló dokumentumokkal alátámasztva, ideértve különösen a vállalkozásnak a fogyasztó megkeresésére adott válaszlevelét, a szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyvet, vagy postai úton benyújtott panasz esetében a feladás igazolását szolgáló dokumentumot
Milyen költségei vannak az eljárásnak?
A fogyasztóvédelmi hatóság elsőfokú fogyasztóvédelmi eljárása tárgyánál fogva illetékmentes.
Hol intézhetem el?
Közigazgatási hatósági ügyekben elsőfokon a járási hivatal, illetve a megyeszékhely szerinti járási hivatal, másodfokon országos illetékességgel a Pest Megyei Kormányhivatal jár el. (Járási hivatalok elérhetősége lsd. Kapcsolódó linkek)
Ügyintézés határideje
Az ügyintézési határidő a Ket. alapján 21 nap, azonban az Fgytv.alapján a fogyasztóvédelmi hatóság közszolgáltatással kapcsolatos - egyetemes szolgáltatóval szemben indult - eljárásában 60 nap.Az ügyintézési határidő a kérelem beérkezését követő napon kezdődik.
Jogorvoslati lehetőség
Jogorvoslati lehetőség: A döntés ellen a kérelmezőnek is és az eljárással érintett szolgáltatónak is van fellebbezési lehetősége.
Jogorvoslati lehetőség részletei: A fellebbezést a Pest Megyei Kormányhivatalnak kell címezni.
Kinek kell címezni a felllebezést (az elbíráslásra jogosult szerv): A fellebbezést annál a fogyasztóvédelmi/piacfelügyeleti hatáskörben eljáró járási hivatalnál kell benyújtani, ahol az elsőfokú döntés született.
Hová kell benyújtani a fellebbezést (az elsőfokú hatóság, amely a döntést hozta): Fellebbezési határidő: a döntés kézhezvételétől számított 15 napon belül
A benyújtási határidő: Határozat esetén a fellebbezés illetéke a vitatott összeg minden megkezdett 10.000 Ft-ja után 400 Ft, de legalább 5.000 Ft, és legfeljebb 500.000 Ft. Ha a fellebbezés tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg, a fellebbezés illetéke 5.000 Ft. •Végzés esetén 3.000 Ft.
A fellebbezési illeték mértéke:
Amit még érdemes tudni (GYIK)
1. Egész télen alig voltak bekapcsolva a radiátorok, mégis nagy mértékű fogyasztásról szóló számlát kapott a fogyasztó. Jogos-e? Társasházak esetén ha a tulajdonosi közösség fűtési költségmegosztók alkalmazásáról döntött, akkor az elszámolási időszakban igénybe vett fűtési hőmennyiségnek legalább 30%-át, de legfeljebb 50%-át az épületrészek fűtött légtérfogata arányában, a fennmaradó részét fogyasztásarányosan, a fűtési költségmegosztók leolvasott adatainak alapulvételével és azoknak korrekciós tényezőkkel történő módosításával számított értékei arányában kell az épületrészek között felosztani. Így előfordulhat, hogy az épület magas fogyasztása miatt jut a fogyasztóra magasabb költség.
2. Mérők-e a lakásokban a radiátorokra felszerelt műszerek, és ennek alapján köteles-e a szolgáltató számlázni? Nem, a radiátorokra felszerelt műszerek az épület összes hőfelhasználásának /fogyasztásnak/ a lakók közötti megosztására szolgálnak.
3. Mi az alapja a távhőszámlának? A hőszolgáltatás során a szolgáltató alapdíjat és hődíjat számláz. A hődíjat kizárólag a lakóépület hőközpontjában (hőfogadó állomásán) felszerelt, a szolgáltató tulajdonában levő hiteles hőmennyiségmérőn mért hőmennyiség szerint számlázhatja ki.
4. A fogyasztó által kezdeményezett mérő felülvizsgálat költsége kit terhel? A felhasználó kérheti a távhőszolgáltatótól az alkalmazott mérőeszköz hitelességének mérésügyi hatóság általi igazolását, valamint az alkalmazott mérőeszközök megfelelő beépítésének méréstechnikai felülvizsgálatát. Ha a mérőeszköz felülvizsgálata indokolt volt, annak költsége a távhőszolgáltatót terheli, ellenkező esetben a költséget a vizsgálatot kezdeményező felhasználó köteles viselni.
5. Hol lehet utánanézni a távhőszolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő fogyasztó jogainak és kötelezettségeinek? A szolgáltató köteles üzletszabályzatot készíteni, amelyet az ügyfélszolgálati irodában a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. Az üzletszabályzatok általában a szolgáltatók weblapján is elérhetőek.
6. Fogyasztó nem kapott választ a szolgáltató felé írt panaszára. A fogyasztóvédelmi/piacfelügyeleti hatáskörben eljáró járási hivatalhoz lehet fordulni.
7. Ha elutasítják a fogyasztó panaszát, azt el kell-e fogadni, vagy van további jogorvoslati lehetőség? Ha a fogyasztó nem fogadja el a válaszban foglaltakat, panasszal fordulhat a területileg illetékes fogyasztóvédelmi/piacfelügyeleti hatáskörben járási hivatalhoz, vagy igénye érvényesítése érdekében eljárást kezdeményezhet a lakóhelye szerint illetékes békéltető testületnél. (A jogorvoslati lehetőségekről a szolgáltatónak – a panasz elutasítása esetén – tájékoztatni kell a válaszlevélben a fogyasztót.). Lásd: kapcsolódó fájl: "Távhő-szolgáltatással kapcsolatos kérdések FOGYV00005"
Fontosabb fogalmak
Költségmegosztó: a radiátorokra felszerelt műszer nem számlázás alapjául szolgáló mérő, csak az épület összes hőfelhasználásának lakásonkénti megosztására szolgál.
Vonatkozó jogszabályok
• A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 8. §, 11. § (2) bekezdés, 36. §, 40. § (2) bekezdés, 43. § (2), (3) bekezdés, 44. §, 46. § (1) bekezdés, 53. § és a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet 17/A.-17/H. §, 3. sz. melléklet 3.1 - 3.3., 4.2., 4.3., 17.1 - 17.3., 18.1 - 18.3., 18.5 - 18.7., 19.1., 19.2., 20.1., 20.2., 21.1., 21.2., 22.1., 22.2., 23.1., 23.2. pontjai • A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 17/A-17/B. §, 46. § (5) bekezdés, 46/A, 47. §, • A rezsicsökkentés végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény 4. § -8. §, •A fogyasztóvédelmi hatóság kijelöléséről szóló 387/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 1. § (4) bekezdés• A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 21-22. §, 33. §, 98-102. § • Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 29. § (2), (4) bekezdés, 33. § (2) bekezdés 35. pont, Az egységes közszolgáltatói számlaképről szóló 2013. évi CLXXXVIII. törvény, A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény 43/A. §, A lakásszövetkezetekről szóló 2004. évi CXV. törvény 24/B. §
Kormányablakokban, okmányirodákban történő ügyintézéshez időpontot foglalhat telefonon keresztül (ügyfélkapu nélkül is).
Felvilágosítást adunk a kormányablakokban, az okmányirodákban és a kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodáiban intézhető ügyekkel kapcsolatban.
Pontos, naprakész információkkal segítjük Önt a személyes ügyfélszolgálatok felkeresése előtt.
Segítünk a megfelelő ügytípus megtalálásában, az ügyintézés helyszínének és időpontjának kiválasztásában, az ügyintézéshez szükséges okmányok és iratok meghatározásában.