Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében az ügyfélszolgálatokon az alábbi óvintézkedések betartásával történik az ügyfélfogadás:
az ügyintézés kizárólag előzetes időpontfoglalással történik
(az időpontfoglalás - a gépjárművel kapcsolatos ügyek kivételével - Ügyfélkapu azonosítás nélkül is lehetséges),
az ügyféltérben nem lehet várakozni,
kötelező az arcot eltakaró maszk viselése,
az ügyintézés során be kell tartani a 1,5-2 m védőtávolságot az ügyfelek között,
Felhívjuk továbbá szíves figyelmüket, hogy a mobilizált kormányablak ügyfélszolgálatok ("kormányablakbusz") kitelepülése, valamint a települési ügysegédek ügyfélfogadásaátmenetileg szünetel.
Nem automatikus működésű mérlegek hitelesítése iránti kérelem
Kódszám
MMBHA00002
Az ügy rövid leírása
A nem-automatikus működésű mérlegek hitelesítésének célja annak elbírálása, hogy a mérőeszköz megfelel-e a vele szemben támasztott mérésügyi előírásoknak. A kötelező hitelesítésű mérőeszközök hitelesítése a hitelesítési előírásban és/vagy a hitelesítési engedélyben vagy típusvizsgálati tanúsítványban meghatározott mérésügyi vizsgálatból és a hitelesítés tanúsításából áll. Az eljárás végén a hitelesítés tényét hitelesítési bizonyítvány (első hitelesítés után megfelelőségi tanúsítvány) és/vagy a mérőeszközön elhelyezett törvényes tanúsító jel fogja tanúsítani.
Ki jogosult az eljárásra?
Ki jogosult az eljárásra?: A gyártó vagy belföldi forgalombahozatal előtt (első hitelesítés) a belföldi forgalombahozó, javítás után (javítás utáni hitelesítés) a javítást végző, meghatározott időközönként (időszakos hitelesítés) a mérőeszköz tulajdonosa, illetve használója.
Kizáró okok:
Milyen adatokat kell megadni?
A kérelemnek tartalmaznia kell: - Az ügyfélnek és képviselőjének a nevét, lakcímét vagy székhelyét, az ügyfélnek a hatóság döntésére való kifejezett kérelmét, továbbá meg lehet adni az elektronikus levélcímet, a telefax számát vagy a telefonos elérhetőséget. - a hitelesítendő mérőeszközök megnevezését, típusjelét, mérési tartományát és darabszámát, - a hitelesítés helyét.
Milyen iratok szükségesek?
A mérésügyi hatóság az Európai Unióból származó mérőeszköz időszakos, valamint javítás utáni hitelesítési kérelme esetén felhívja az ügyfelet a mérőeszköz európai uniós tanúsításáról szóló okirata csatolására, ha azzal a hatóság nem rendelkezik. (A hitelesítés helyszínén - amennyiben az ügyfél biztosítja - az etalonok leszármaztatásának érvényes dokumentumai.)
Milyen költségei vannak az eljárásnak?
Igazgatási szolgáltatási díj, a mérésügyi igazgatási szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díjak megállapításáról szóló 78/1997. (XII. 30.) IKIM rendelet (díjrendelet) szerint. A területileg illetékes mérésügyi és műszaki biztonság hatóság minden esetben számlát állít ki. A szolgáltatási díj adókörön kívüli, ezért ÁFA mentes.
A hatóság helyszínre való kiszállásának költsége eljárási költség és pótdíj köteles. Hitelesítési bizonyítvány kiadása (a kötelezően elő nem írt esetekben) díjköteles. A beépített nyomtatóval rendelkző mérleg nyomtató vizsgálata kötelező és pótdíj köteles. Soronkívüliség esetén és munkaidőn túl a hitelesítési díj+50%, szabadnapon, munkszünnapon a hitelesítési díj+100% a pótdíj.
Hol intézhetem el?
Időszakos, vagy javítás utáni hitelesítés esetén a területileg illetékes Kormányhivatal Járási (fővárosi XII. kerületi) hivatala
Ügyintézés határideje
ügyintézési határidő 21 nap Soronkívüliség kérhető, de ez díjköteles.
Jogorvoslati lehetőség
Jogorvoslati lehetőség: Az elutasító határozat ellen van.
Jogorvoslati lehetőség részletei: Budapest Főváros Kormányhivatala
Kinek kell címezni a felllebezést (az elbíráslásra jogosult szerv): Területileg illetékes Kormányhivatal Járási (fővárosi XII. kerületi) hivatala
Hová kell benyújtani a fellebbezést (az elsőfokú hatóság, amely a döntést hozta): a határozat közlésétől számított 15 nap
A benyújtási határidő: Az igazgatási szolgáltatási díj 10%-a, de legalább 1000.-Ft.
A fellebbezési illeték mértéke:
Amit még érdemes tudni (GYIK)
1. Meddig érvényes a hitelesítés? - A hologramos tanúsító matricán jelzett időponttól számított második év adott hónapjának végéig, illetve első hitelesítéskor a megfelelőségi tanúsítvány dátumától számított kettő évig, vagy a hitelesítési bizonyítványban megadott időpontig (két év). 2. Mikor kell megrendelnem az időszakos hitelesítést? - Lehetőleg az érvényesség lejárata előtt 30 nappal. 3. Kell-e kiszállási díjat fizetnem? - Amennyiben a kérelmező a hitelesítő felszerelés és a hitelesítő szállítását nem tudja megoldani a hivatali gépjármű használat pótdíj köteles. 4. Csak a hatóságtól rendelhetek hitelesítést? - Hitelesítést csak Hatóságunk végez, a mérleg esetleges speciális telepítési körülményeire való tekintettel a hitelesítés feltétele az előzetes felkészítés. 5. Mi történik, ha nem felel meg a mérleg a hitelesítési előírásnak? - Javítás, vagy javíttatás után egy újabb hitelesítési eljárás keretében hitelesíttetheti a mérleget. 6. A mérési hibák meghatározásán kívül van-e egyéb vizsgálat? - Igen. A hitelesítési előírásban szabályozott egyéb vizsgálatok is elvégzésre kerülnek. 7. Hogy állapítható meg, hogy a mérleg érvényes hitelesítéssel rendelkezik-e? - a.) Hologramos tanúsító matricán lévő dátum jelölések - hitelesítés évének utolsó két számjegye valamint a hónap lukasztásos jelöléssel - két éven belüliek. b.) A megfelelőségi tanúsítvány szerint az EK első tanúsítás vagy a kiadott hitelesítési bizonyítvány kiállítása óta két év nem telt el. 8. Kell-e hitelesítési bizonyítvánnyal rendelkeznem hiteles mérlegnél? - A mérleg hitelességét a tanúsító és lezáró jelek épsége igazolja, hitelesítési bizonyítvány díj ellenében kérhető, azonban 10 tonna feletti mérlegek esetén a hitelesítési bizonyítvány díját az eljárási díj tartalmazza. 9. Hol hitelesíttethetem a mérlegemet? - A felhasználás helyszínén kiszállási díj ellenében, telepített mérlegnél a telepítés helyén illetve előre egyeztetett időpontban a területi Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatóságoknál. 10. Minden mérleget hitelesíteni kell? - A típusvizsgált, a közérdekkel, a közegészségüggyel, a közbiztonsággal, a közrenddel, a környezetvédelemmel, a fogyasztóvédelemmel, az adók és vámok kivetésével, valamint a tisztességes kereskedelemmel kapcsolatosan mérési feladatokra használt mérlegeket igen.
Fontosabb fogalmak
- Etalon súly: Az etalonsúly pontossági osztályba sorolt súly az előírásoknak megfelelő hibahatárral. - A hitelesítéshez használt súly. Bizonytalansága nem lehet több mint a mérleg hibahatárának egy harmada. - Etalon: Az etalon olyan mérőeszköz, amely a mennyiség mértékegységének reprodukálására és fenntartására szolgál, amelyről a mértékegység értéke átszármaztatható a mérőeszközre. - Hiba: A hiba a mérleg mutatása és az etalon súly névleges tömegének különbsége. - Hitelesítés: etalonnal történő vizsgálat és annak tanúsítása'- Hitelesítési hibahatárok: A hitelesítési hibahatárok a hitelesítés során megengedett legnagyobb hibák pozitív és negatív irányban. - Hitelesítési osztásérték: A hitelesítési osztásérték „e” az a tömegérték, amely a mérleg pontossági osztályba sorolás és a hitelesítés alapjául szolgál. - Kiértékelő egység: Elektronikus mérlegnél a mérlegcella elektromos jelét tömegértékké alakító elektronikus egység.'- Lezáró jel: Az a hatóság által elhelyezett jelzés (matrica, ólomzár) aminek épsége esetén a mérőeszköz mérési pontossága nem befolyásolható. Mérlegcella: Az elektronikus mérleg nyúlásmérő bélyeggel ellátott (erő-villamosjel) átalakító egysége. - Pontossági osztályok: • különleges pontosság I • nagy pontosság II • közepes pontosság III • kis pontosság IIII - Tanúsító jel: A mérőeszköz hitelességét igazoló hologramos matrica. Első hitelesítéskor a mérleget megfelelőség tanúsító jellel, metrológiai CE M jelzéssel kell ellátni. - Teherfelvevő szerkezet: A mérendő teherre ható súlyerőt felvevő alkatrészek összessége (itt beleértve az esetleges áttételi szerkezetet és a mérlegcellát is). „mázsa”: mechanikus, tolósúlyos mérleg'- EK tanúsítás: Brüsszelben bejegyzett testület, az első üzembe helyezéskor elvégzett megfelelőséget igazoló eljárása. Nem hatósági tevékenység. Feljogosított gyártó is elvégezheti - EK tanúsítás érvényessége: A megfelelőségi tanúsítvány dátumától számított az 1991. évi XLV. Törvény a mérésügyről végrehajtásáról szóló 127/1991. (X. 9.) Korm. rendelet 2. sz mellékletének megfelelően két év
V.5
Vonatkozó jogszabályok
a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény, a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény 10. §, a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény 7. § (3) bekezdés, a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény 5. § (2) bekezdés; a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.törvény 33.§. (1) bekezdés, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.törvény 98. § (1) bekezdés , a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.törvény 102. § (4) bekezdés, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.törvény 102. § (1) bekezdés, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.törvény 99. § (1) bekezdés; A mérésügyi törvény végrehajtásáról szóló 127/1991. (X. 9.) Korm. rendelet. 6.§, 10.§., és 2. melléklet 11. pont; Budapest Főváros Kormányhivatalának egyes ipari és kereskedelmi ügyekben eljáró hatóságként történő kijelöléséről, valamint a területi mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságokról szóló 365/2016. (XI. 29.) Korm. rendelet 12. § (1) bekezdés a nem-automatikus működésű mérlegek méréstechnikai követelményeiről és megfelelőségének tanúsításáról szóló 62/2004. (IV. 24.) GKM rendelet; a mérésügyi igazgatási szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díjak megállapításáról szóló 78/1997. (XII. 30.) IKIM rendelet 8.§., 9.§ és Melléklete HE 5-2010 NEM-AUTOMATIKUS MŰKÖDÉSŰ II, III, IIII PONTOSSÁGI OSZTÁLYÚ MÉRLEGEK HE 7-1998 NEMAUTOMATIKUS MŰKÖDÉSŰ I PONTOSSÁGI OSZTÁLYÚ MÉRLEGEK V.4.
Kormányablakokban, okmányirodákban történő ügyintézéshez időpontot foglalhat telefonon keresztül (ügyfélkapu nélkül is).
Felvilágosítást adunk a kormányablakokban, az okmányirodákban és a kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodáiban intézhető ügyekkel kapcsolatban.
Pontos, naprakész információkkal segítjük Önt a személyes ügyfélszolgálatok felkeresése előtt.
Segítünk a megfelelő ügytípus megtalálásában, az ügyintézés helyszínének és időpontjának kiválasztásában, az ügyintézéshez szükséges okmányok és iratok meghatározásában.