Akadálymentes verzió

Biztosítási jogviszony tisztázása érdekében okirati bizonyítási eljárás lefolytatása iránti kérelem mezőgazdasági őstermelő esetén

Kódszám

EGBIZ00011

Az ügy rövid leírása

Az egészségügyi szolgáltató az ellátás igénybevétele során jelezte az ügyfélnek, hogy nem szerepel az egészségügyi szolgáltatásra jogosultak nyilvántartásában (piros lámpa). Az érintett személy hatósági eljárást kezdeményez az egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal (továbbiakban: egészségbiztosítási szerv), okirattal (érvényes T1041 bejelentő- és változásbejelentő lapon történő bejelentés teljesítésének igazolása) valószínűsíti mezőgazdasági őstermelői jogviszonyának fennállását biztosítási jogviszonyának tisztázása érdekében. Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság hitelt érdemlően történő igazolása esetén az egészségbiztosítási szerv az érintettre vonatkozóan a jogosultság kijelzését "zöldre" állítja a szolgáltatások zavartalan igénybevétele céljából.

Ki jogosult az eljárásra?

Az eljárás indítására jogosult: az ellátást igénybevevő érintett személy, ügyfél, képviselője, meghatalmazottja, amennyiben eljárási képességgel rendelkezik, meghatalmazás vagy ügyintézési rendelkezés alapján.
nincs

Milyen adatokat kell megadni?

Személy azonosításra alkalmas irat, társadalombiztosítási azonosító jel (továbbiakban: TAJ szám), jogviszony valószínűsítésére alkalmas irat, adat.

Milyen iratok szükségesek?

Személyazonosításra alkalmas okmányok, TAJ számot tartalmazó okmány, érvényes T1041 bejelentő- és változásbejelentő lapon történő bejelentés teljesítésének igazolása, kérelem.

Milyen költségei vannak az eljárásnak?

Az eljárás díj- és költségmentes.

Hol intézhetem el?

Az egészségbiztosítási szerv feladatát jogszabályban meghatározott illetékességgel látja el, az ügyfél lakóhelye (tartózkodási helye) szerint.
(a jelenleg folytatott gyakorlat szerint az okirati eljárás bármely, hatáskörrel rendelkező szervnél kezdeményezhető)

Ügyintézés határideje

21 nap

Jogorvoslati lehetőség

van fellebbezési lehetőség
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
fővárosi/megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró főosztálya
15 nap
A hatályos jogszabály szerint a fellebbezés illetékmentes

Amit még érdemes tudni (GYIK és Ügyféltájékoztató)

Mivel igazolhatom magam? Az ügyfél által kezdeményezett okirati eljárás lefolytatásához szükséges a személyazonosításra alkalmas okmányok, TAJ számot tartalmazó okmány.
Mivel igazoljam a biztosítási jogviszonyomat? Érvényes T1041 bejelentő- és változásbejelentő lapon történő bejelentés teljesítésének igazolása. Az ügyfél által felhasználható minden olyan közokirat illetve teljes bizonyító erejű magánokirat, amely jogviszonyt valószínűsít.
Eljárhat-e más személy az ügyemben? Az érintett ügyféle helyett eljárhat képviselője, meghatalmazottja a képviseleti jogosultság igazolásának birtokában (meghatalmazás, megbízás).
Azonnal igénybe tudok-e venni egészségügyi ellátást? Amennyiben az ügyfél bármely jogviszonyt igazoló okiratot eljárásának megindításakor benyújt, az egészségügyi szolgáltatást tud igénybe venni.
Lesz-e hátrányos következménye az eljárásnak? Nem, az Ön érdeke, hogy az orvosi ellátása zavartalanul biztosítva, mezőgazdasági őstermelői jogviszonya rendezett legyen.

Fontosabb fogalmak

Személyazonosításra alkalmas okmány, meghatalmazás, képviselet, érvényes T1041 bejelentő- és változásbejelentő lapon történő bejelentés teljesítésének igazolása (teljes bizonyító erejű magánokirat, közokirat), ügyintézési határidő, tájékoztatás az ügy lezárásáról. Okirat: hibátlan T1041 bejelentőlap a biztosítási jogviszonyról, aBev nyugta.
Egészségügyi szolgáltatás: betegség esetén orvosi vizsgálat, kezelés, gondozás, ápolás, gyógyszer kiváltása stb.
Személyi azonosításra alkalmas okmány: személyi igazolvány, lakcímkártya, stb.
Meghatalmazás, képviselet: írásbeli meghatalmazás

Vonatkozó jogszabályok

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 40. § b) pont, 44.§ (3) és (5) bekezdés, 44/C.§ (1)-(3) bekezdés, 5.§ (1) bekezdés i) pont, 41.§ (1) és (1/a) bekezdés és 42.§ (1) bekezdés.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII.törvény (Eb.tv.) 75/A§, 79.§.
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 15.§, 16.§, 19.§- 21.§ (1) a) pont, 29.§, 39.§, 40.§, 40/A§, 28/C§, 33.§, 34.§, 36.§, 37.§ (3) bekezdés
A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtására kiadott 195/1997. (XI.5.) Kormányrendelet (Tbj.vhr.) 9/C.§.
az egészségbiztosítási szervekről szóló 319/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet az egészségbiztosítási szervekről 2/B.§ , 4.§ (1) bekezdés h), pont hc), alpont g),j), k), w) pont, (2) bekezdés a) pont ae) alpont 2. A személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 25.§, 21-27.§
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (Nytv.) 13.§ (2) bekezdése

Kulcsszavak

Személyazonosításra alkalmas okmány, TAJ szám, jogviszony, őstermelői igazolvány, igazolás a bejelentés teljesítéséről, egészségügyi szolgáltatás, orvosi ellátás, ügyintézési határidő, tájékoztatás az ügy lezárásáról.

Országos Telefonos Ügyfélszolgálat

Felvilágosítást adunk a kormányablakokban, az okmányirodákban és a kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodáiban intézhető ügyekkel kapcsolatban.
Pontos, naprakész információkkal segítjük Önt a személyes ügyfélszolgálatok felkeresése előtt.
Segítünk a megfelelő ügytípus megtalálásában, az ügyintézés helyszínének és időpontjának kiválasztásában, az ügyintézéshez szükséges okmányok és iratok meghatározásában.

Elérhetőségeink:

Tel: 1818

Chat: Chat indítása

Külföldről: +36 (1) 550-1858