Akadálymentes verzió

Időszakos férőhely szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzése, nyilvántartásban szereplő adatainak módosítása, törlése iránti kérelem

Kódszám

SZGYH00400

Az ügy rövid leírása

A hajléktalanok átmeneti szállását, az éjjeli menedékhelyet, valamint a nappali melegedőt működtető fenntartó a közterületen vagy lakhatásra alkalmatlan helyiségben életvitelszerűen tartózkodó hajléktalan személyek ellátásának, a közvetlen életveszély elhárításának érdekében a téli időszakban időszakos férőhelyeket biztosíthat. Téli időszak a november 1-je és április 30-a közötti időszak.
A szolgáltatói nyilvántartásba való bejegyzésről, adatmódosításról vagy törlésről a fenntartó kérelmére a működést engedélyező szerv dönt. Időszakos férőhelybővítés esetén meg kell határozni azt az egy vagy több év téli időszakánál nem hosszabb időszakot, amelyre az időszakos férőhelybővítést bejegyzik.

Ki jogosult az eljárásra?

Fenntartó:
1. állami fenntartó: az állam fenntartói feladatainak ellátására a Kormány rendeletében kijelölt szerv, a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzatok társulása,
2. egyházi fenntartó: az egyházi jogi személy,
3. nem állami fenntartó
• az egyéni vállalkozó,
• az előzőekben nem említett, magyarországi székhelyű jogi személy és egyéni cég,
• az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes valamely államban (a továbbiakban: EGT-állam), valamint – ha az Európai Közösséggel és tagállamaival létrejött nemzetközi szerződés alapján az adott állam szolgáltatói a letelepedés szabadsága tekintetében az EGT-államok szolgáltatóival azonos jogállást élveznek – az EGT-államoktól eltérő más államban honos vállalkozás belföldön bejegyzett fióktelepe,

ha a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben és más jogszabályokban meghatározott feltételek szerint szociális szolgáltatót, illetve szociális intézményt létesít és működtet.
Az engedélyes bejegyzése, adatmódosítás és törlés iránti eljárásban a fenntartó meghatalmazásával a szolgáltatások igénybevevőinek a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 20/C. §-ában meghatározott adatairól vezetett központi elektronikus nyilvántartási rendszerbe történő adatszolgáltatásra kijelölt e-képviselő is eljárhat.

Ha törvény nem írja elő az ügyfél személyes eljárását, helyette törvényes képviselője, vagy az általa, illetve törvényes képviselője által meghatalmazott személy, továbbá az ügyfél és képviselője együtt is eljárhat. Jogi személy törvényes képviselőjének eljárása személyes eljárásnak minősül. Az ellenérdekű ügyfelek képviseletét nem láthatja el ugyanaz a személy. A hatóság visszautasítja a képviselő eljárását, ha az nyilvánvalóan nem alkalmas az ügyben a képviselet ellátására, vagy képviseleti jogosultságát az erre irányuló hiánypótlási felhívás ellenére sem igazolja. A képviselő visszautasítása esetén a hatóság felhívja az ügyfelet, hogy járjon el személyesen, vagy gondoskodjék a képviselet ellátására alkalmas képviselőről. Ha az ügyfélnek képviselője van, és az ügyfél eltérően nem rendelkezik, az iratokat a hatóság – a személyes megjelenésre szóló idézés kivételével – a képviselő részére küldi meg. A személyes megjelenésre szóló idézésről a hatóság a képviselőt egyidejűleg értesíti. Úgynevezett e-képviselő is eljárhat a bejegyzési eljárásban a fenntartó meghatalmazásával.

Milyen adatokat kell megadni?

Az adatlap és az elektronikus űrlap adattartalma a következő:1. A fenntartó neve, székhelye, szervezeti formája, adószáma, telefonszáma, telefaxszáma, elektronikus levélcíme és honlapjának címe, továbbá – cégjegyzékben nyilvántartott cég esetén – cégjegyzékszáma.
2. A fenntartó kapcsolattartójának neve, beosztása, telefonszáma és elektronikus levélcíme.
3. Az engedélyes vezetőjének neve és telefonszáma.
4. Telephelyre vonatkozó kérelem esetén a szolgáltató székhelyének ágazati azonosítója.
5. Az engedélyes bejegyzése iránti kérelem esetén azok az 1. melléklet szerinti adatok, amelyekkel a fenntartó az engedélyes bejegyzését kéri, valamint az annak megállapításához szükséges adatok, hogy a jogszabályban meghatározott személyi, tárgyi és egyéb feltételeket teljesítik.
6. Adatmódosítás iránti kérelem esetén a kért módosítások, valamint annak megállapításához szükséges adatok, hogy az adatmódosítással érintett, jogszabályban meghatározott személyi, tárgyi és egyéb feltételeket teljesítik.
7. Az engedélyes törlése iránti kérelem esetén a törlés jogszabályban meghatározott feltételeinek teljesítésére vonatkozó adatok.
8. A kérelem elbírálásához jogszabály alapján szükséges egyéb adatok.

Milyen iratok szükségesek?

Az engedélyes bejegyzése iránti kérelemhez csatolandó iratok:
1. A fenntartóval kapcsolatos iratok:
- Állami fenntartó esetén csatolni kell a társulási szerződés másolatát, ha a fenntartó helyi önkormányzatok társulása.
- A bevett egyházak nyilvántartásában nem szereplő belső egyházi jogi személy fenntartó esetén csatolni kell a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény 16. § (2) bekezdése szerinti igazolás másolatát.

2. A szolgáltatással kapcsolatos iratok:
Ha a rendelet másként nem rendelkezik, valamennyi szolgáltatás esetén csatolni kell
- az engedélyes – jogszabályban meghatározottak szerint elkészített – szakmai programját,
- azon személyeknek, akikkel a jogszabályban előírt kötelező létszámfeltételeket teljesítik, és más, jogszabály alapján szakképesítéshez, illetve tanfolyam elvégzéséhez kötött munkakört betöltő személyeknek a szakképesítését bizonyító okirat, illetve a tanfolyam elvégzését bizonyító okirat másolatát,
- a fenntartónak vagy – ha az alkalmazottakat a szolgáltató foglalkoztatja – a szolgáltatónak és a kötelezően alkalmazandó személyeknek az egybehangzó nyilatkozatát, amelyben kijelentik, hogy az adott munkakörre előírt kötelező létszámfeltételek teljesítése érdekében közalkalmazotti jogviszonyt, munkaviszonyt, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesítettek, vagy – az engedélyes bejegyzése esetén – legkésőbb az engedélyes működésének kezdő időpontjáig létesítenek, vagy – egyházi fenntartású engedélyes esetén, ha a kötelezően alkalmazandó személy a munkakörét egyházi személyként látja el – az illetékes egyházi szerv és a kötelezendően alkalmazandó személy erre vonatkozó nyilatkozatát,
- az engedélyes címe szerinti ingatlan használati jogcímét bizonyító egyéb okirat másolatát, ha a tulajdoni lap a használat jogcímét nem igazolja,
- a biztosító igazolását arról, hogy a szolgáltatás körében okozott kár megtérítésére felelősségbiztosítási szerződéssel rendelkeznek, ha jogszabály a felelősségbiztosítási szerződés megkötését előírja,
- az ellátási szerződés másolatát, ha az egyházi fenntartó, illetve a nem állami fenntartó az engedélyes által nyújtandó szolgáltatásra ellátási szerződést kötött,
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) 90. § (4) bekezdése szerinti megállapodás másolatát, ha az állami fenntartó az engedélyes által nyújtandó szolgáltatásra az Szt. 90. § (4) bekezdése alapján megállapodást kötött,
- ha a fenntartó az engedélyest költségvetési támogatással kívánja működtetni, előzetes szakhatósági állásfoglalást nem szerzett be, és az Szt. 58/A. § (2c) bekezdés b) pontja szerinti feltételek fennállnak, csatolni kell a pályázat elnyerését igazoló dokumentumot.

3. Kiegészítő szabályok:
Az 1. pont szerinti iratokat nem kell ismételten csatolni, ha az eljáró működést engedélyező szervnek azt korábban már megküldték, és azokban változás nem következett be.
A fenntartó és a foglalkoztatottak jogviszony létesítésére vonatkozó nyilatkozatát nem kell csatolni, ha a szociális szolgáltatást az egyéni vállalkozó fenntartó maga nyújtja.

Az időszakos férőhelybővítés esetén a szolgáltatással összefüggésben az 1. és a 2. pont szerinti iratokat abban az esetben kell csatolni, ha az engedélyesre megkötött felelősségbiztosítási szerződés az időszakos férőhelyekre nem terjedt ki, és jogszabály a felelősségbiztosítási szerződés megkötését előírja. Felelősségbiztosítási szerződést és ellátási szerződést abban az esetben kell csatolni, ha az engedélyes által nyújtott szolgáltatásra megkötött ellátási szerződés, illetve az Szt. 90. § (4) bekezdése szerinti megállapodás az időszakos férőhelyekre nem terjedt ki.

Adatmódosítás esetén a fenti iratok közül csak a változással összefüggő iratokat kell csatolni.
Törlés esetén a fenntartónak a törlés feltételeit igazoló dokumentumokat szükséges csatolnia a kérelméhez.

Milyen költségei vannak az eljárásnak?

A szociális igazgatási eljárás költség- és illetékmentes. A szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzéssel, az abban való adatmódosítással, illetve törléssel kapcsolatos eljárások illetékmentesek.
A szakmai program véleményezéséért szakértői díjat kell fizetni (szakértői díj összege: 16.000/24.000 Ft, fizetés mód: letétbe helyezés a kormányhivatalnál).

Hol intézhetem el?

Főszabályként a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzéssel, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyekben az engedélyes címe szerint illetékes kormányhivatal jár el.

Ügyintézés határideje

Időszakos férőhelybővítés esetén az ügyintézési határidő 10 nap, egyéb adatmódosítás és törlés esetén az ügyintézési határidő sommás eljárásban 8 nap, teljes eljárásban 60 nap.

Jogorvoslati lehetőség

NINCS
A bejegyzési ügyekben nincs lehetőség fellebbezésre, a döntés csak bírósági úton támadható meg.

Amit még érdemes tudni (GYIK és Ügyféltájékoztató)


1.) A kérelem nyomtatványt honnan lehet beszerezni, illetve letölteni?
A fenntartó az engedélyes bejegyzése iránti kérelmet a miniszter által jóváhagyott, https://idp.nrszh.hu/idp/ honlapon elérhető elektronikus űrlapon nyújthatja be.

2.) Mi a teendő, ha a kérelmező nem csatolja a jogszabályban előírt dokumentumokat, vagy azok nem állnak rendelkezésre?
A kormányhivatal - megfelelő határidő megjelölése és a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett - hiánypótlásra hívja fel az ügyfelet. Nem bocsátható ki hiánypótlási felhívás olyan adat igazolására, vagy melléklet csatolására, amelyet a kormányhivatalnak kell beszereznie.

3.) Mennyi az ügyintézési határidő?
Az ügyintézési határidő főszabály szerint 60 nap.

4.) A kérelem benyújtásától számított hány napon belül jegyzi be a hatóság az engedélyest?
A hivatal ügyintézési határideje 60 nap, a szakhatóság eljárásának, a szakértői vélemény elkészítésének és a hiánypótlási felhívás teljesítésének időtartama beszámít az ügyintézési határidőbe.

5.) Mikortól működtethető a szolgáltató/intézmény?
Az engedélyes – ha a működést engedélyező szerv későbbi időpontot nem állapít meg – a bejegyzés jogerőre emelkedésének időpontjától kezdődően működtethető.

6.) A működéshez szükséges állami támogatás mely időponttól jár?
a) önkormányzati fenntartó esetén: a támogatás a működés megkezdését követő hónap 1-jétől jár időarányosan. Amennyiben a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés adott hónap első napjától vált véglegessé, és a szolgáltató, intézmény ezen időponttól jogszerűen működik, e hónapra a támogatás igénybe vehető;
b) nem állami, egyházi fenntartó esetén: a támogatás a befogadás, illetve azon tény szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzésének véglegessé válásának időpontjától kezdődően jár, hogy a fenntartó a támogatásra befogadás nélkül is jogosult.

7.) Új ellátási formát szeretnék indítani a már működő szolgáltatómhoz/intézményemhez kapcsolódóan. Mi a teendő?
Szolgáltatói nyilvántartásban történő adatmódosítás iránti kérelmet kell benyújtani. Amennyiben az új szolgáltatást új telephelyen szeretné működtetni, akkor a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés iránti kérelmet kell előterjeszteni.

8.) Ha a bejegyzés iránti kérelmet elutasítja a kormányhivatal, nyújtható-e be új kérelem?
A kérelem benyújtható, de bejegyzés csak valamennyi jogszabályi feltétel teljesítése esetén történik.

Fontosabb fogalmak

Szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés vagy adatmódosítás bejegyzése: a működést engedélyező szerv az engedélyest, illetve a változást bejegyzi a szolgáltatói nyilvántartásba, ha az megfelel a jogszabályokban meghatározott feltételeknek.
Az engedélyes törlése a szolgáltatói nyilvántartásból: a működést engedélyező szerv az engedélyest törli a nyilvántartásból a fenntartó kérelmére, a fenntartó jogutód nélküli megszűnése esetén, a fenntartó egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultságának megszűnése esetén, törvényben, vagy kormányrendeletben meghatározott esetekben.
Ellátási kötelezettség: a szociálisan rászorultak részére a személyes gondoskodást az állam, valamint az önkormányzatok biztosítják.
Időszakos férőhely: a hajléktalanok átmeneti szállását, az éjjeli menedékhelyet, valamint a nappali melegedőt működtető fenntartó a közterületen vagy lakhatásra alkalmatlan helyiségben életvitelszerűen tartózkodó hajléktalan személyek ellátásának, a közvetlen életveszély elhárításának érdekében a téli időszakban időszakos férőhelyeket biztosíthat. Időszakos férőhelybővítés: a jogszabályban meghatározott feltételek szerint a téli időszakra vagy annak egy részére, illetve több év téli időszakára vagy azok egy részére új telephely bejegyzésével vagy adatmódosítással az éjjeli menedékhely vagy a hajléktalan személyek átmeneti szállása számára bejegyzett férőhely, vagy a hajléktalan személyek nappali ellátását nyújtó szolgáltató számára bejegyzett férőhely.

Vonatkozó jogszabályok

A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 3. §, 4.§, 5. § (2) bekezdés, 14. § (1)-(2) bekezdés, 15. § (3) bekezdés, 16. § (1) bekezdés, 18. § (1) bekezdés, 22. §, 27-34.§, 35. §, 3. melléklet, 4. melléklet, 5. melléklet;
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 16. §., 86. §, 88. §, 90. §, 92/K.§ (1)-(3) és (4d) bekezdés;
az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. § (2) bekezdés 46. pont;
a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet 14. §, 15. §, 107/A.§-107/C. §;
az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 13. §, 36. § (2) bekezdés, 50. § (2) bekezdés b) és c) pontja, 55. § (1) bekezdés, 63-64. §, 71. §, 116. § (1) bekezdés;
az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet;
az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet.

Kulcsszavak

Szolgáltatói nyílvántartásba történő bejegyzés, adatmódosítás, törlés, Ellátási kötelezettség, Időszakos férőhely

Országos Telefonos Ügyfélszolgálat

Felvilágosítást adunk a kormányablakokban, az okmányirodákban és a kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodáiban intézhető ügyekkel kapcsolatban.
Pontos, naprakész információkkal segítjük Önt a személyes ügyfélszolgálatok felkeresése előtt.
Segítünk a megfelelő ügytípus megtalálásában, az ügyintézés helyszínének és időpontjának kiválasztásában, az ügyintézéshez szükséges okmányok és iratok meghatározásában.

Elérhetőségeink:

Tel: 1818

Chat: Chat indítása

Külföldről: +36 (1) 550-1858