Akadálymentes verzió

Időszakos férőhely szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzése, nyilvántartásban szereplő adatainak módosítása, törlése iránti kérelem

Kódszám

SZGYH00400

Az ügy rövid leírása

A hajléktalanok átmeneti szállását, az éjjeli menedékhelyet, valamint a nappali melegedőt működtető fenntartó a közterületen vagy lakhatásra alkalmatlan helyiségben életvitelszerűen tartózkodó hajléktalan személyek ellátásának, a közvetlen életveszély elhárításának érdekében a téli időszakban időszakos férőhelyeket biztosíthat. Téli időszak a november 1-je és április 30-a közötti időszak.
A szolgáltatói nyilvántartásba való bejegyzésről, adatmódosításról vagy törlésről a fenntartó kérelmére a működést engedélyező szerv dönt. Időszakos férőhelybővítés esetén meg kell határozni azt az egy vagy több év téli időszakánál nem hosszabb időszakot, amelyre az időszakos férőhelybővítést bejegyzik.

Ki jogosult az eljárásra?

Fenntartó:
1. állami fenntartó: az állam fenntartói feladatainak ellátására a Kormány rendeletében kijelölt szerv, a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzatok társulása,
2. egyházi fenntartó: az egyházi jogi személy,
3. nem állami fenntartó
• az egyéni vállalkozó,
• az előzőekben nem említett, magyarországi székhelyű jogi személy és egyéni cég,
• az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes valamely államban (a továbbiakban: EGT-állam), valamint – ha az Európai Közösséggel és tagállamaival létrejött nemzetközi szerződés alapján az adott állam szolgáltatói a letelepedés szabadsága tekintetében az EGT-államok szolgáltatóival azonos jogállást élveznek – az EGT-államoktól eltérő más államban honos vállalkozás belföldön bejegyzett fióktelepe,

ha a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben és más jogszabályokban meghatározott feltételek szerint szociális szolgáltatót, illetve szociális intézményt létesít és működtet.

Képviselet: ha törvény nem írja elő az ügyfél személyes eljárását, helyette törvényes képviselője vagy az általa vagy törvényes képviselője által meghatalmazott személy, továbbá az ügyfél és képviselője együtt is eljárhat. Az ellenérdekű ügyfelek képviseletét nem láthatja el ugyanaz a személy.
Az engedélyes bejegyzése, az adatmódosítás és az engedélyes törlése iránti eljárásban a fenntartó meghatalmazásával a szolgáltatások igénybevevőinek a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 20/C. §-ában meghatározott adatairól vezetett központi elektronikus nyilvántartási rendszerbe történő adatszolgáltatásra kijelölt e-képviselő is eljárhat.

Milyen adatokat kell megadni?

Az adatlap és az elektronikus űrlap adattartalma a következő:1. A fenntartó neve, székhelye, szervezeti formája, adószáma, telefonszáma, telefaxszáma, elektronikus levélcíme és honlapjának címe, továbbá – cégjegyzékben nyilvántartott cég esetén – cégjegyzékszáma.
2. A fenntartó kapcsolattartójának neve, beosztása, telefonszáma és elektronikus levélcíme.
3. Az engedélyes vezetőjének neve és telefonszáma.
4. Telephelyre vonatkozó kérelem esetén a szolgáltató székhelyének ágazati azonosítója.
5. Az engedélyes bejegyzése iránti kérelem esetén azok az 1. melléklet szerinti adatok, amelyekkel a fenntartó az engedélyes bejegyzését kéri, valamint az annak megállapításához szükséges adatok, hogy a jogszabályban meghatározott személyi, tárgyi és egyéb feltételeket teljesítik.
6. Adatmódosítás iránti kérelem esetén a kért módosítások, valamint annak megállapításához szükséges adatok, hogy az adatmódosítással érintett, jogszabályban meghatározott személyi, tárgyi és egyéb feltételeket teljesítik.
7. Az engedélyes törlése iránti kérelem esetén a törlés jogszabályban meghatározott feltételeinek teljesítésére vonatkozó adatok.
8. A kérelem elbírálásához jogszabály alapján szükséges egyéb adatok.

Milyen iratok szükségesek?

Az engedélyes bejegyzése iránti kérelemhez csatolandó, illetve a működést engedélyező szervnek bemutatandó iratok:

1. A fenntartóval és a szolgáltatóval kapcsolatos iratok:
1.1. Állami fenntartó esetén
1.1.1. csatolni kell a társulási szerződés másolatát, ha a fenntartó helyi önkormányzatok társulása,
1.1.2. csatolni kell a fenntartó és – ha a fenntartóétól különböző adószámmal rendelkezik – a szolgáltató adószámát igazoló közokirat másolatát,
1.1.3. – ha a szolgáltató költségvetési szerv – csatolni kell a szolgáltató alapító okiratának másolatát, valamint a törzskönyvi nyilvántartásba történt bejegyzésről szóló határozat és annak mellékletének másolatát.
1.2. Egyházi fenntartó esetén
1.2.1. csatolni kell a fenntartónak a bevett egyházak nyilvántartásában szereplő adatait igazoló, három hónapnál nem régebbi hatósági bizonyítványt, ha a fenntartó bevett egyház vagy a bevett egyházak nyilvántartásában szereplő belső egyházi jogi személy,
1.2.2. csatolni kell a bevett egyháznak vagy a bevett egyházak nyilvántartásában szereplő felettes egyházi szervnek a bevett egyházak nyilvántartásában szereplő adatait igazoló, három hónapnál nem régebbi hatósági bizonyítványt, valamint a bevett egyház egészének, legfőbb szervének vagy a fenntartó – a bevett egyházak nyilvántartásában szereplő – felettes egyházi szervének – a bevett egyházak nyilvántartásában feltüntetett – képviselője által kiállított nyilatkozatot a fenntartó nevéről, székhelyéről és képviselőjének természetes személyazonosító adatairól, továbbá arról, hogy a fenntartó a bevett egyház belső egyházi jogi személye, ha a fenntartó a bevett egyházak nyilvántartásában nem szereplő belső egyházi jogi személy,
1.2.3. csatolni kell a fenntartó és – ha a fenntartóétól különböző adószámmal rendelkezik – a szolgáltató adószámát igazoló közokirat másolatát,
1.2.4. csatolni kell annak egy hónapnál nem régebbi közokirati igazolását, hogy a fenntartó köztartozásmentes adózónak minősül.
1.3. Nem állami fenntartó esetén
1.3.1. csatolni kell a fenntartónak a civil szervezetek bírósági nyilvántartásába bejegyzett hatályos adatairól kiadott, három hónapnál nem régebbi kivonatot, ha a fenntartó vallási tevékenységet végző szervezet, egyesület, alapítvány vagy közalapítvány,
1.3.2. be kell mutatni az egyéni vállalkozói igazolványt vagy az egyéni vállalkozók nyilvántartásába történő bejelentkezésről, illetve a változás-bejelentésről kiadott, a fenntartó hatályos adatait tartalmazó igazolást (igazolásokat), vagy csatolni kell a fenntartónak az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő hatályos adatait igazoló, három hónapnál nem régebbi hatósági bizonyítványt, ha a fenntartó egyéni vállalkozó,
1.3.3. csatolni kell a fenntartó és – ha a fenntartóétól különböző adószámmal rendelkezik – a szolgáltató adószámát igazoló közokirat másolatát, ha a nem állami fenntartó nem egyéni vállalkozó vagy cég,
1.3.4. csatolni kell annak egy hónapnál nem régebbi közokirati igazolását, hogy a fenntartó köztartozásmentes adózónak minősül.
2. A szolgáltatással kapcsolatos iratok:
2.1. Ha e rendelet másként nem rendelkezik, valamennyi szolgáltatás esetén
2.1.1. csatolni kell az engedélyes – jogszabályban meghatározottak szerint elkészített – szakmai programját,
2.1.2. csatolni kell azon személyeknek, akikkel a jogszabályban előírt kötelező létszámfeltételeket teljesítik – ide nem értve helyettes szülői hálózat és nevelőszülői hálózat esetén a helyettes szülőt és a nevelőszülőt – (a továbbiakban: kötelezően alkalmazandó személy), és más, jogszabály alapján szakképesítéshez, illetve tanfolyam elvégzéséhez kötött munkakört betöltő személyeknek a szakképesítését bizonyító okirat, illetve a tanfolyam elvégzését bizonyító okirat másolatát,
2.1.3. csatolni kell
2.1.3.1. a fenntartónak vagy – ha az alkalmazottakat a szolgáltató foglalkoztatja – a szolgáltatónak és a kötelezően alkalmazandó személyeknek az egybehangzó nyilatkozatát, amelyben kijelentik, hogy az adott munkakörre előírt kötelező létszámfeltételek teljesítése érdekében közalkalmazotti jogviszonyt, munkaviszonyt, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesítettek, vagy – az engedélyes bejegyzése esetén – legkésőbb az engedélyes működésének kezdő időpontjáig létesítenek, vagy
2.1.3.2. – egyházi fenntartású engedélyes esetén, ha a kötelezően alkalmazandó személy a munkakörét egyházi személyként látja el – az illetékes egyházi szerv és a kötelezendően alkalmazandó személy erre vonatkozó nyilatkozatát,
2.1.4. csatolni kell az engedélyes címe szerinti ingatlan tulajdoni lapjának másolatát, továbbá – ha a tulajdoni lap a használat jogcímét nem igazolja – a használati jogcímet bizonyító egyéb okirat másolatát,
2.1.5. csatolni kell a biztosító igazolását arról, hogy a szolgáltatás körében okozott kár megtérítésére felelősségbiztosítási szerződéssel rendelkeznek, ha jogszabály a felelősségbiztosítási szerződés megkötését előírja,
2.1.6. csatolni kell az ellátási szerződés másolatát, ha az egyházi fenntartó, illetve a nem állami fenntartó az engedélyes által nyújtandó szolgáltatásra ellátási szerződést kötött.
2.5 Nappali szociális ellátás és bentlakásos szociális intézményi ellátás esetén a 2.1 pontban foglaltakon túl
2.5.1. csatolni kell az előzetes szakhatósági hozzájárulást, ha a fenntartó beszerezte, 2.5.2. csatolni kell a használatbavételi engedély, illetve a fennmaradási engedély másolatát, ha a kérelem szerinti ingatlanra vonatkozóan, azonos rendeltetésre használatbavételi engedélyt vagy fennmaradási engedélyt adtak ki.
3. Kiegészítő szabályok:
3.1. Az 1.1.1., az 1.1.2., az 1.2.1., az 1.2.2., az 1.2.3., az 1.3.1., az 1.3.2. és az 1.3.3. pont szerinti iratokat nem kell ismételten csatolni, illetve bemutatni, ha az első fokon eljáró működést engedélyező szervnek azt korábban már megküldték, illetve bemutatták, és azokban változás nem következett be.
3.2. A 2.1.3. pont szerinti nyilatkozatot nem kell csatolni, ha a szociális szolgáltatást az egyéni vállalkozó fenntartó maga nyújtja.
3.3 Időszakos férőhelybővítés esetén a szolgáltatással kapcsolatosan - a 2.1 és a 2.5 pontban foglaltaktól eltérően - 3.3.1. csak a 2.1.1., a 2.1.2. és a 2.1.3 pont szerinti iratokat kell minden esetben csatolni,
3.3.2. a 2.1.4. pont szerinti iratokat abban az esetben kell csatolni, ha az időszakos férőhelyeket nem az engedélyes épületében alakítják ki,
3.3.3. a 2.1.5. pont szerinti iratot abban az esetben kell csatolni, ha az engedélyesre megkötött felelősségbiztosítási szerződés az időszakos férőhelyekre nem terjedt ki, és jogszabály a felelősségbiztosítási szerződés megkötését előírja,
3.3.4. a 2.1.6. pont szerinti iratot abban az esetben kell csatolni, ha az engedélyes által nyújtott szolgáltatásra megkötött ellátási szerződés az időszakos férőhelyekre nem terjedt ki,
3.3.5. a 2.5. pont szerinti iratokat abban az esetben kell csatolni, ha az időszakos férőhelyeket nem az engedélyes épületében alakítják ki, vagy adatmódosítás esetén a szakhatóságok bevonása a 31. § (4) bekezdése alapján szükséges.

Milyen költségei vannak az eljárásnak?

A szociális igazgatási eljárás költség- és illetékmentes. A szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzéssel, az abban való adatmódosítással, illetve törléssel kapcsolatos eljárások illetékmentesek.
A szakmai program véleményezéséért szakértői díjat kell fizetni (szakértői díj összege: 16.000/24.000 Ft, fizetés mód: letétbe helyezés a kormányhivatalnál).

Hol intézhetem el?

fővárosi/megyei kormányhivatal

Ügyintézés határideje

Időszakos férőhelybővítés esetén az ügyintézési határidő 10 munkanap.

Jogorvoslati lehetőség

IGEN
Az ügyfél fellebbezéssel élhet az elsőfokú döntés ellen.
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
fővárosi/megyei kormányhivatal
A fellebbezést - ha törvény vagy kormányrendelet eltérően nem rendelkezik - a döntés közlésétől számított 15 napon belül lehet előterjeszteni.
A szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzéssel, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos eljárások illetékmentesek.

Amit még érdemes tudni (GYIK és Ügyféltájékoztató)

1.) A kérelem nyomtatványt honnan lehet beszerezni, illetve letölteni?
A miniszter által jóváhagyott nyomtatványt a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal honlapján elérhető elektronikus űrlapon nyújtható be.
2.) Mi a teendő, ha a kérelmező nem csatolja a jogszabályban előírt dokumentumokat, vagy azok nem állnak rendelkezésre?
A kormányhivatal a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül - megfelelő határidő megjelölése és a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett - hiánypótlásra hívja fel az ügyfelet. Nem bocsátható ki hiánypótlási felhívás olyan adat igazolására, vagy melléklet csatolására, amelyet a kormányhivatalnak kell beszereznie.
3.) Mennyi az ügyintézési határidő és mikortól számítják?
Időszakos férőhelybővítés esetén az ügyintézési határidő 10 munkanap. Az ügyintézési határidő a kérelemnek az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha az eljárás során szakhatóság megkeresésére, vagy szakértő kirendelésére kerül sor, a szakvélemény és/vagy a szakhatósági hozzájárulás megérkezéséig az ügyintézés ideje meghosszabbodik. Az ügyintézés határidejébe a hiánypótlás időszaka nem számít be.
5.) Mikortól működtethető a szolgáltató/intézmény?
Az engedélyes – ha a működést engedélyező szerv későbbi időpontot nem állapít meg – a bejegyzés jogerőre emelkedésének időpontjától kezdődően működtethető. Adatmódosítás esetén az engedélyes - ha a működést engedélyező szerv későbbi időpontot nem állapít meg – az adatmódosítás végrehajthatóvá válásának időpontjától kezdődően működtethető az adatmódosításnak megfelelően.
6.) A működéshez szükséges állami támogatás mely időponttól jár?
a) önkormányzati fenntartó esetén: a támogatás a működés megkezdését követő hónap 1-jétől jár időarányosan. Amennyiben a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés adott hónap első napjától jogerős, és a szolgáltató, intézmény ezen időponttól jogszerűen működik, e hónapra a támogatás igénybe vehető;
b) nem állami, egyházi fenntartó esetén: a támogatás a befogadás, illetve azon tény szolgáltatói nyilvántartásba történő jogerős bejegyzésének időpontjától kezdődően jár, hogy a fenntartó a támogatásra befogadás nélkül is jogosult.
7.) Új ellátási formát szeretnék indítani a már működő szolgáltatómhoz/intézményemhez kapcsolódóan. Mi a teendő?
Szolgáltatói nyilvántartásban történő adatmódosítás iránti kérelmet kell benyújtani. Amennyiben az új szolgáltatást új telephelyen szeretné működtetni, akkor a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés iránti kérelmet kell előterjeszteni.
8.) Ha a bejegyzés iránti kérelmet elutasítja a kormányhivatal, nyújtható-e be új kérelem?
A kérelem benyújtható, de bejegyzés csak valamennyi jogszabályi feltétel teljesítése esetén történik.

Fontosabb fogalmak

Szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés: a működést engedélyező szerv az engedélyest bejegyzi a szolgáltatói nyilvántartásba, ha az megfelel a jogszabályokban meghatározott feltételeknek.
Ellátási kötelezettség: a szociálisan rászorultak részére a személyes gondoskodást az állam, valamint az önkormányzatok biztosítják.
Időszakos férőhely: a hajléktalanok átmeneti szállását, az éjjeli menedékhelyet, valamint a nappali melegedőt működtető fenntartó a közterületen vagy lakhatásra alkalmatlan helyiségben életvitelszerűen tartózkodó hajléktalan személyek ellátásának, a közvetlen életveszély elhárításának érdekében a téli időszakban időszakos férőhelyeket biztosíthat. Időszakos férőhelybővítés: a jogszabályban meghatározott feltételek szerint a téli időszakra vagy annak egy részére, illetve több év téli időszakára vagy azok egy részére új telephely bejegyzésével vagy adatmódosítással az éjjeli menedékhely vagy a hajléktalan személyek átmeneti szállása számára bejegyzett férőhely, vagy a hajléktalan személyek nappali ellátását nyújtó szolgáltató számára bejegyzett férőhely.

Vonatkozó jogszabályok

A fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 66/2015. (III. 30.) Korm.rendelet 2. § (1) bekezdés,
a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 1. § g) és m) pont, 2. §, 3. § (1) bekezdés, 4. §, 5. § (1) bekezdés, 8. §, 9. § (2) bekezdés, 14.§ (1)-(4) bekezdés, 15. §, 16. §, 18. §, 19. § (5), (7) és (13) bekezdés, 21. §, 27. §, 30. § (1)-(2) bekezdés, 31. § (4) bekezdés, 35. §, 3., 4., 5. melléklet,
a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 37. § (3) bekezdés, 44. §, 51. § (2) bekezdés, 58. §, 72. § (1) bekezdés, 98. § (1) bekezdés, 99. § (1) bekezdés, 102. § (1) bekezdés,
a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalról szóló 74/2015. (III. 30.) Korm.rendelet 3. § (2) bekezdés a) pont, 4. § (1) bekezdés,
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés m) pont, 16. §, 92/K. § (1)-(4a) bekezdés, (4e)-(4d) bekezdés, 86. §, 88. §, 90. §,
a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet 14. §, 107/A -107/D. §, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. § (2) bekezdés 46. pont.

Kulcsszavak

Szolgáltatói nyílvántartásba történő bejegyzés, adatmódosítás, törlés, Ellátási kötelezettség, Időszakos férőhely

Országos Telefonos Ügyfélszolgálat

Felvilágosítást adunk a kormányablakokban, az okmányirodákban és a kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodáiban intézhető ügyekkel kapcsolatban.
Pontos, naprakész információkkal segítjük Önt a személyes ügyfélszolgálatok felkeresése előtt.
Segítünk a megfelelő ügytípus megtalálásában, az ügyintézés helyszínének és időpontjának kiválasztásában, az ügyintézéshez szükséges okmányok és iratok meghatározásában.

Elérhetőségeink:

Tel: 1818

Chat: Chat indítása

Külföldről: +36 (1) 550-1858